Další
    Auto - motoJak koupit motocykl? Nová motorka anebo bazarový stroj?

    Jak koupit motocykl? Nová motorka anebo bazarový stroj?

    -

    - Advertisment -spot_img

    Pro mnoho lidí, kteří jsou ve světě jednostopých vozidel nováčci, je to obtížná otázka. Odpověď závisí na několika faktorech, včetně rozpočtu, úrovně zkušeností a také na tom, jaký druh jízdy plánujete provozovat.

    NOVÝ VS OJETÝ

    Základní otázkou je, zda je lepší koupit nový, nebo ojetý? Jako vždy, když se mluví o penězích, odpověď zní „záleží na tom“. Nové motocykly se rychle znehodnocují – někdy až o 50 % během prvního roku po koupi. Ale toto úskalí musíme řešit prakticky u každého vozidla, které nepořizujeme za účelem dalšího výdělku. Ani automobily nejsou vůči tomuto jevu imunní. Trh s ojetými motocykly má samozřejmě své výhody. Na druhou stranu, pokud nehledáte sběratelský kousek nebo něco velmi specifického (například starší model), může být rozumnější koupit nový. Jedna věc je jistá: ať už máte jakýkoli rozpočet a jakýkoli typ motocyklu se vám nejvíce líbí, je třeba myslet na dlouhodobý horizont. Nový motocykl bude pravděpodobně z dlouhodobého hlediska levnější, ale znamená to, že zpočátku budete muset zaplatit více v podobě vyšší pořizovací ceny. Dlouhodobě se však jedná zejména o servisní výdaje na bezproblémový provoz motocyklu, které jsou zde klíčové.

    rozmazaný retro motocykl na stojanu uprostřed silnice
    Co je lepší volba? Funglovka anebo jetá bazarovka? | Foto: freepik.com

    Pokud však máte omezený rozpočet, ale přesto chcete něco spolehlivého, je k dispozici i mnoho modelů z druhé ruky za velmi příznivé ceny. Pokud hledáte ojetý motocykl, je nejlepší začít hledáním na internetu. Nejenže tak získáte nejširší možný výběr strojů ve vaší cenové relaci, ale také budete moci filtrovat výsledky na základě faktorů, jako je počet najetých kilometrů nebo stáří.

    PRODEJCE MOTOCYKLŮ

    Další možností je obrátit se na prodejce motocyklů. Pokud se ho zeptáte, většina prodejců bude mít přístup k širšímu výběru ojetých strojů než někdo, kdo prodává soukromě – a budou vám také schopni nabídnout odborné rady ohledně nejlepších motocyklů ve vaší cenové relaci. Než se vydáte na prohlídku potenciálních nákupů, je důležité, abyste věděli, jaký druh jízdy na motocyklu máte v plánu provozovat. Různé motocykly jsou určeny pro různé účely – a motocykl, který je skvělý na dlouhé cesty, může být za určitých okolností ve městě peklem.

    - Advertisement -
    Top Homepage Banner Advertise With Us 30%

    ROZPOČET JE ALFOU I OMEGOU

    Nejdříve je třeba se rozhodnout, kolik vlastně chcete utratit: nejlevnější motocykly začínají na ceně kolem 15 – 20 tisíc korun za použitý model o objemu 50 ccm a mohou se klidně vyšplhat až na půl milionu za exkluzivní kousky. Od určeného rozpočtu se odvíjí prakticky celá koupě.

    Dalším hlediskem je, zda bude možné koupit motocykl za hotové, v opačném případě bude možná nutné sjednat financování. Prakticky u každého seriózního prodejce obvykle vyřídíte vhodný úvěr anebo leasing na počkání, ihned po výběru vašeho nového stroje.

    EMOCE JAKO NEPŘÍTEL

    Velkým úskalím nákupu ojetého motocyklu je také to, že jako laik nejste schopni zkontrolovat faktický technický stav kupovaného stroje a co víc, jste v emočním vypětí, které může bránit vašemu správnému úsudku. Vždyť si pravděpodobně jdete pro váš nový stroj a to je velice vzrušující moment. Ideálním krokem je dovézt si se sebou ke koupi motocyklu odborníka – technika. Ten vám nejenom dokáže poradit jaký druh motorky je pro vás nevhodnější, ale také bez emocí a odborným okem zhodnotí její skutečný technický stav. Bude vás to stát nějaké peníze, ale věřte nám, stojí to zato. Tím předejdete nechtěným „překvapením“.

    ZKUŠEBNÍ PROJÍŽĎKA

    Rozhodně u ojetého stroje nezapomeňte motocykl důkladně projet. Pět minut vám rozhodně stačit nebude. Nejdříve si nechte motocykl nastartovat se studeným motorem. Prozradí vám leccos. Cukání, nepravidelný chod motoru, kolísání otáček a rachot nevěští nic dobrého. A pak nasaďte helmu a projeďte motocykl alespoň 20 – 30 minut, sledujíc chování motoru, odezvu plynu, brždění až do samotného zastavení, naklápění do zatáček, atd. To by vydalo na samostatný článek.

    - Advertisement -
    Top Homepage Banner Advertise With Us 30%

    Nicméně v případě koupi ojetého stroje počítejte s určitou finanční rezervou, kterou budete muset ihned po koupi investovat do důkladné servisní prohlídky u vašeho oblíbeného servisu, případně nutných oprav, které se i v případě sebeopečovávanější motorky mohou vyskytnout.

    motorka na stojanu na kraji silnice v západu slunce, detail na zadní kolo
    Nezaujatý pohled technika a zkušební jízda vám při koupi ojetého motocyklu zachrání nejvíce peněz | Foto: freepik.com

    KONEČNÁ INSTRUKTÁŽ A HURÁ DO SEDLA

    Po vyřízení všech nutných formalit by měla automaticky následovat podrobná instruktáž ovládání zakoupené motorky. Poslouchejte, dělejte si poznámky a ptejte se, pokud vám nebude cokoliv jasného. Musíte od prodejce odejít jako školený profesionál pro daný typ motocyklu. Je na celkové serióznosti prodejce, jakou míru poradenství vám poskytne. Tady platí přímá úměra – čím víc, tím lépe!

    A teď nastal ten moment, kupní smlouva je v kapse, formality dořešeny, motorka vyplacena, případněsjednané financování a už nedočkavě nasazujete helmu, startujete vaši novou „mašinu“ a vyrážíte na ty první slastný kilometry…

    PRVNÍ MOTORKA – SKÚTR NEBO TŘEBA NAHÁČ? JAKÝ OBJEM A ZA JAKOU CENU?

    Pokud jste začátečník, je na místě se zamyslet nad prvním rozhodnutím, zda si vybrat skútr, nebo motocykl. Motocykly mají větší motory a vyžadují od jezdce větší zkušenosti a mimo jiné i větší kontrolu, aby je při stání udržel ve vzpřímené poloze a samozřejmě jsou mnohem rychlejší než skútry. Nevýhodou motocyklů je, že bývají dražší, a proto můžou být pro začátečníky méně dostupné. Naproti tomu skútry mohou jet dostatečně rychle, aniž by byly příliš náročné pro nové jezdce, kteří se na dvou kolech ještě nemusí cítit jistě; tato vozidla však neposkytují tolik vzrušení jako plnohodnotné motocykly. Většina začátečníků začíná na skútru, ale mnozí z nich rychle přejdou na větší motocykly. Existují dokonce případy, kdy si motocyklisté pořídí základní motocykl a poté rovnou přejdou na plnohodnotné stroje, které poskytují mnohem více vzrušení, než mohou nabídnout menší stroje. Pokud si nejste jisti, jaká velikost motocyklu je pro vás nejvhodnější, zkuste si nejprve nějaký půjčit, abyste poznali rozdíl mezi malými (skútry) a velkými (motocykly). Můžete tím i ušetřit nemalé finanční prostředky, které by vás mohl stát výběr nevhodného motocyklu.

    - Advertisement -
    Top Homepage Banner Advertise With Us 30%

    A co objem motoru? Přestože při koupi motocyklu je třeba brát v úvahu mnoho faktorů, objem motoru bývá pro začátečníky dost velkým problémem, protože je pravděpodobnější, že při ovládání motocyklu mohou udělat chybu. Mnoho motocyklů má motory o objemu 125 cm3 nebo dokonce menší, což znamená, že se je můžete naučit ovládat, aniž byste se příliš rychle rozjeli. Menší kubaturu jako 125 cm3 doporučujeme pouze do města. Na ježdění po okreskách jsou tyto nižší objemy nevhodné, protože jste tam o hodně pomalejší jako okolní doprava, což je vždy potenciální riziko.

    V případě, že se rozhodnete hned na začátku jít cestou plnohodnotného motocyklu, pro začátečníka se může zdát vhodná kubatura mezi 300 – 500 cm3. Tyto stroje nejsou až příliš silné a dovolí i nováčkovi nějakou tu drobnou chybičku. Ale pozor, ani tyto stroje nepodceňujte, dokážou jednoduše vyvinout rychlost i kolem 140 – 170 km/h. Některé i více.

    cestovní skútr značky Kymco
    Cestovní skútr Kymco Xciting 300i R jede klidně dálničních 140 km/h | Foto: archiv T.H.

    HONDA, SUZUKI, KAWASAKI, YAMAHA ANEBO ZONTES, CFMOTO, VOGE, BENELLI? ANEB JAWA UŽ TAKÉ NENÍ ČESKÉ ZLATO!

    Motocyklové společnosti Zontes, CFMoto a Voge byly donedávna známé pouze na asijském trhu. S jejich příchodem do Evropy se však nyní prosazují na evropských trzích, kterým dosud dominovali japonští nebo evropští výrobci. I když tyto motocykly ještě nejsou tak známé (nebo vyráběné ve velkém měřítku ve srovnání s giganty, jako jsou Honda nebo Yamaha), stále zde můžete najít několik skvělých nabídek!

    Protože značky jako Zontes, CFMoto, Voge anebo Benelli jsou prakticky čínské, mají vynikající poměr cena/kvalita. Tyto motocykly však nebudou tak dobře vybavené nebo odladěné ve srovnání s tím, co byste očekávali například od Hondy nebo Kawasaki.

    Tradiční česká značka Jawa už také není vyráběna u nás. V Indii je vyrábí společnost Mahindra prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends po tom, co odkoupila licenci od českého vlastníka.

    motocykl Jawa 300 Classic
    V Indii vyráběná Jawa 300 Classic vypadá nádherně | Foto: DesignMag.cz

    Velkou otázkou tedy je, zda by bylo lepší začít některou z tradičních značek, jako je Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha, nebo některého z nových asijských výrobců, jako je Zontes, CFMoto Voge nebo Benelli? Odpověď závisí na vašich potřebách!

    Pokud nejste zkušený motorkář, nemáte možnost porovnávat několik desítek různých strojů, nelpíte na nějakém tom centimetru a samozřejmě nevadí vám výroba v Číně, jděte do těchto nových značek. V případě, že máte vyhraněný vkus, jste striktní ve věci geopolitických souvislostí, nepotřebujete mít pochybnosti o kvalitě a vyladěnosti kupovaného stroje, jděte do jedné z tradičních značek.

    PRO KOHO JSOU TYTO NOVÉ ZNAČKY URČENY? TRADIČNÍ MOTORKÁŘ ANEBO NOVÁ KREV?

    Tyto otázky jsme už částečně zodpověděli v předešlých odstavcích. Tyto nové značky nejsou určeny pro zkušené motorkáře, ale spíše pro motocyklové nováčky. Nová generace motocyklových fanoušků se zdá být méně puntičkářská a odpustí novým výrobcům tu nepatrnou špetku sirovosti a nedotaženosti.

    Tradiční výrobci jako Honda nebo Yamaha však také nabízejí motocykly, které mohou používat i úplní začátečníci. Pokud hledáte nezákeřný a vyladěný motocykl, se kterým byste mohli začít (a pak na něm zažít mnoho let jízdy), těžko uděláte chybu s motocyklem od tradičního výrobce, i za cenu vyší pořizovací ceny.

    Závěrem lze říci velice podstatnou věc, že pokud se jedná o váš první motocykl, u žádné z výše popsaných variant neuděláte zásadní chybu. Je statisticky dáno, že 95 % motorkářů vymění svůj první motocykl do dvou let.

    - Advertisement -
    Top Homepage Banner Advertise With Us 30%

    ZANECHAT ODPOVĚĎ

    Zadejte svůj komentář!
    Zde prosím zadejte své jméno

    Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

    Nejnovější články

    Vzdělávání 2.0 – Virtuální univerzity a budoucnost akademického světa

    Úvod V dnešním digitálním světě prochází akademický svět zásadními proměnami. Virtuální univerzity a online vzdělávání se stávají neodmyslitelnou součástí moderního...

    Móda bez hranic – Genderfluidní design a budoucnost oděvního průmyslu

    Úvod Vítáme vás už na úvod našeho blogu zabývajícího se tématem genderfluidního designu v oděvním průmyslu. Téma genderu a identity...

    11 + 1 míst které musíte vidět na potulkách Maltou: Zajímavá a historická krajina v srdci Středomoří

    Malta je úžasné místo k návštěvě, se zajímavou a historickou krajinou v srdci Středozemního moře. Obyvatelstvo se skládá z...

    Motocyklové společnosti Zontes, CFMOTO a Voge se prosazují na evropských trzích, kterým dosud dominovali japonští nebo evropští výrobci

    Motocyklové společnosti Zontes, CFMoto a Voge pronikají na evropské trhy, kterým dosud dominovali japonští nebo evropští výrobci. Tyto tři...
    - Advertisement -spot_imgspot_img

    Výběr redakce

    Vzdělávání 2.0 – Virtuální univerzity a budoucnost akademického světa

    Úvod V dnešním digitálním světě prochází akademický svět zásadními proměnami. Virtuální univerzity a online vzdělávání se stávají neodmyslitelnou součástí moderního...

    Móda bez hranic – Genderfluidní design a budoucnost oděvního průmyslu

    Úvod Vítáme vás už na úvod našeho blogu zabývajícího se tématem genderfluidního designu v oděvním průmyslu. Téma genderu a identity...

    Bude vás zájímat

    Vzdělávání 2.0 – Virtuální univerzity a budoucnost akademického světa

    Úvod V dnešním digitálním světě prochází akademický svět zásadními proměnami....

    Móda bez hranic – Genderfluidní design a budoucnost oděvního průmyslu

    Úvod Vítáme vás už na úvod našeho blogu zabývajícího se...
    - Advertisement -spot_imgspot_img

    You might also likeRELATED
    Recommended to you